Pondělí, 17 února, 2025
Aktuality

Demolice mostu tzv. Baťovy dálnice v Ludkovicích začne 1. srpna. Jaká byla historie této nedokončené stavby?

Doba čtení: 2 minut

První den v měsíci srpnu letošního roku by v obci Ludkovice měla na silnici III/49026 započít demolice mostu Baťovy dálnice, a to z důvodu jeho špatného technického stavu.

Dočasná úprava provozu v místě demolice mostu

Nikdy nesloužil ke svému účelu, přesto tu s námi byl více než osmdesát let. Řeč je o mostu, který měl být součástí dálnice, jež hodlala vybudovat firma Baťa. Ve své době by se jednalo o velkolepé dílo, které by propojilo oba konce předmnichovského Československa, a to od Aše přes Prahu, Brno, Zlín, Žilinu, Košice až k hranicím s Rumunskem na Podkarpatské Rusi.

První den v měsíci srpnu letošního roku by v obci Ludkovice měla na silnici III/49026 započít demolice mostu Baťovy dálnice, a to z důvodu jeho špatného technického stavu. S tím také bude souviset dočasná úprava provozu umístěním svislých dopravních značek a dopravních zařízení. Motoristé by proto v tomto úseku měli dbát zvýšené opatrnosti.

Historie Baťovy dálnice

V důsledku rozvoje automobilismu vznikla ve 20. letech minulého století potřeba rozšířit silniční síť. Nedostatek finančních prostředků na stavbu takového významu se ale v té době nenašlo dostatek peněz. Na přetřes se dálnice dostala opět v polovině 30. let 20. století. Plány byly poměrně odvážné, protože se počítalo, že výstavba zabere čtyři roky a do práce se přitom zapojí nezaměstnaní. Jenže tehdejší vláda plán zamítla.

V roce 1937 přišel zlínský podnikatel Jan Antonín Baťa s nápadem vybudovat páteřní magistrálu, která by se napojila do celoevropské sítě. Jeho nápadu se dostalo slyšení u vládních činitelů, takže továrník se směle mohl pustit do díla.

Nejprve se začalo s budováním mostních oblouků, a to na východ od Prahy. Do toho ale přišla německá okupace, která ale kupodivu stavbu nezastavila, protože se hodila Němcům k jejich plánům. Obzvláště živo bylo v okolí Chřibů u obce Zástřizly, kde byl budován asi dvacetikilometrový moravský úsek, jenž měl vést právě tímto pohořím.

Most Baťovy dálnice u obce Zástřizly. Foto autor: Roman M82; https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Batova_dalnice_Zastrizly_most.jpg

Mimo jiné byl v roce 1940 postaven také most v Ludkovicích. Pozdější německé neúspěchy na frontě utlumily výstavbu Baťovy dálnice, která se opět rozjela po osvobození. Jenže únorové události v roce 1948 udělaly za stavbou tečku. Moravská část dálnice v Chřibech zůstala nedokončena. Pouze úsek mezi Prahou a Humpolcem se později dočkal využití v podobě dálnice D1.

Zdroj: https://www.idnes.cz/cestovani/po-cesku/po-stopach-batovy-dalnice-z-velkolepeho-snu-zustaly-mosty-v-polich.A100212_170921_igcechy_tom; https://www.ludkovice.cz/wp-notice/verejna-vyhlaska-uprava-provozu-v-ludkovicich-c-49-2023_akce-silnice-iii-49026-ludkovice-demolice-mostu-batovy-dalnice/

Most v Ludkovicích. Náhledové foto autor: Jan Polák; https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ludkovice,_nedokon%C4%8Den%C3%BD_most_1_(2).jpg

Komentář