Proč sjednat povinné ručení? Nejen kvůli tomu, že to nařizuje zákon
Bez čeho nemůže řidič vyjet na silnici se svým automobilem? Ano, mimo jiné je to také tzv. povinné ručení. Jedná se o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla. Důležitým dokladem je zelená karta, která má mezinárodní platnost. Tolik říkají základní fakta. Proč je třeba mít toto pojištění sjednané, jaké jsou jeho výhody a které limity plnění si sjednat?
Jezdím málo. Týká se mě povinné ručení?
Nutnost sjednat povinné ručení ukládá zákon č. 168/1999 Sb. Zároveň zřizuje Českou kancelář pojistitelů, která vede evidenci, a spravuje Fond zábrany škod a Garanční fond. Sjednat ho je možné u jakékoliv pojišťovny, která tento typ pojištění poskytuje. Nelze si říct, jezdím málo a opatrně, mě se vznik možné škody netýká. Pojištění musí mít sjednáno i sváteční řidič, kterému jeho vozidlo stojí po většinu roku v garáži.
Pokud by se se svým autem zařadil do dopravního provozu bez povinného ručení, tak mu hrozí pokuta až do výše 40 tisíc korun. Bohužel smutnou pravdou je, že náklady za újmu na zdraví, léčbu, trvalé následky či ušlý zisk mohou dosáhnout až desítek milionů korun. Na toto právě myslí zákon, který sjednání povinného ručení nařizuje.
V jakém limitu si pojištění sjednat
Přiznejme si, že v případě povinného ručení by bylo na škodu šetřit a sjednat si pojistku sice levnou, ale také s nízkými limity plnění. Ty jsou ze zákona stanoveny na 35 milionů korun. Na první pohled to vypadá jako vysoká částka, ale nenechte se mýlit. Ceny za případnou opravu auta a léčbu zranění, které by řidič způsobil třetím osobám, se kolikrát vyšplhají na mnohem vyšší hodnoty. V současné době pojišťovny nabízejí krytí až 250 milionů korun.Je třeba zdůraznit, že povinné ručení neřeší situaci, kdy si svou chybou či nedbalosti způsobí řidič škodu na svém vozidle. Je určené pro ostatní účastníky silničního provozu. Proto je dobré mít sjednané ještě havarijní pojištění automobilu.