Zdravé mlsání v podobě rozinek: Vitamíny i antioxidanty

Doba čtení: 2 minuty

Pečete-li často bábovku nebo koláče, možná do nich přidáváte také rozinky. Ty ostatně lze s úspěchem využívat v kuchyni například i při připravě masa, kdy omáčce dodají charakteristickou chuť. Známý je hlavně kapr na černo nebo různá čatní z rozinek, jež dochutí fádní pokrmy. Rozinky je však možné konzumovat i jen tak sušené, když vás zrovna honí mlsná. V čem spočívá jejich hlavní výhoda?

Co je to vlastně rozinka?

Usušíte-li bobule vinné révy, vznikne vám rozinka. Přitom lze rozlišovat:

  • smyrenské – tedy ty, jež pocházejí hlavně z Turecka, Kalifornie či Austrálie. Jsou světlé a velké. Patří sem hlavně sultánky.
  • korintky – jedná se o malé a tmavé rozinky, hlavně z Řecka
  • cibéby – jsou protáhlé rozinky s peckami
  • italské – ty voní po muškátu.

Proč jsou rozinky zdravé, když obsahují tolik cukru?

Tím, že se plod vinné révy usuší, ztrácí vodu. Sušená rozinka pak obsahuje až ze 60 % jednoduchý cukr, a to především glukózu a fruktózu. Jsou tedy velmi sladké a svádějí k tomu, aby byly mlsány v situaci, kdy vás hodní mlsná. Výborné jsou rozinky jako zdravé mlsání pro děti. Určitě se jedná o lepší variantu, než nabízejí bonbony.

Cukry obsažené v rozinkách se totiž snadno vstřebávají do krevního oběhu a tolik nevyžadují součinnost inzulínu, čímž se šetří hlavně slinivka. Na rozdíl od různých sušenek rozinky neobsahují zdraví škodlivé nasycené tuky. Zároveň jsou bohaté na vlákninu, která prospívá střevům.

Vitamíny a minerály nejen pro sportovce

Trápí-li vás nedostatek železa, dopřejte si rozinky. Ty jsou bohaté také na řadu minerálů a vitamínů – především ty ze skupiny B, pak A, E, a C, jež patří k významným antioxidantům. Ty chrání buňky v těle před volnými radikály a snižují riziko vzniku některých typů rakoviny.

Rozinky prostě hrají v naší stravě prim v situaci, kdy potřebujete rychlý zdroj energie. Proto se hodí je vzít s sebou na výlet. Na turistice nebo na kole vám hrst rozinek zažene hlad rychleji než sladká cereální tyčinka plná nezdravého cukru.

Typy pro nákup rozinek

  • Vybírejte hlavně ty nesířené v obchodech se zdravou výživou. Oxid siřičitý patří mezi alergeny. Bývají sice méně vzhledné, ale jsou zdravější.
  • Volte raději rozinky z červených odrůd, jež obsahují cenné antioxidanty.

Zlínmag.cz je na Facebooku. Přidejte se k nám!

Sharing is caring!

Souhrn
Zdravé mlsání v podobě rozinek: Vitamíny i antioxidanty
Název článku
Zdravé mlsání v podobě rozinek: Vitamíny i antioxidanty
Popis
Když vás honí mlsná, zapomeňte na nejrůznější sladké tyčinky plné cukru a tuku. Sáhněte raději po zdravější alternativě - rozinkách.
Jméno vydavatele
Zlínmag.cz

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Zlín (Czech republic)
Today
Cloudy
Wind : 3.4 km/h
Humidity : 92%
1°C
  • Wednesday Tomorrow 4 °C
  • Thursday   4 °C
Weather Layer by www.BlogoVoyage.fr
Top
shares

Pokračováním v prohlížení internetového časopisu Zlínmag.cz souhlasíte s používáním souborů cookie. Více informací

Tento web používá cookies k dosažení potřebné funkcionality. Dalším jeho použitím s tímto souhlasíte.

Zavřít