Zajímavosti

Letecká záchranná služba a Kryštof: Co mají společného?

Doba čtení: 2 minut

Lidský život často závisí na rychlosti poskytnutí lékařské péče, pokud se přihodí úraz nebo zdravotní indispozice. U dopravních nehod zasahují nejen hasiči a lékaři, ale také letecká záchranná služba, která promptně dopraví zraněného k ošetření do nemocnice. Víte, jaká je historie letecké záchranné služby u nás? A co vlastně znamená Kryštof?

Jak to všechno začalo

Historie letecké záchranné služby v naší republice je poměrně dlouhá. Začala se psát už ve 30. letech minulého století, kdy došlo k rozvoji letecké dopravy. První let, o něm máme písemné záznamy, je ale až ze dne 27. srpna 1956, kdy příslušníci Československé armády provedli s vrtulníkem Mil Mi-4 převoz zraněného z Terezína do Ústřední vojenské nemocnice v Praze. V průběhu 60. letech se občas letecký převoz zraněných použil, ale nebývalo to pravidlem. Systém letecké záchranné služby si na své oficiální zřízení musel počkat až na 1. duben 1987.

Máme jednu z nejhustších sítí letecké záchranné služby

Ve stejném roce vznikla také první stanice letecké záchranné služby, z níž k případům létal vrtulník Mil Mi-2. Sloužila pro oblast Prahy a Středočeského kraje. Do roku 1992 vzniklo na území České republiky celkem jedenáct stanic, jejichž volacím znakem je Kryštof a číslo. Jméno je převzato po svatém Kryštofovi, který je patronem leteckých záchranářů a jež používají i některé další evropské státy. V současné době je letecká záchranná služba zajištěna v 10 krajích, čímž se řadíme ke evropským státům s nejhustší sítí tohoto typu.

Zajímavosti o naší letecké záchranné službě

Akční rádius vrtulníků je asi 70 kilometrů. Je tomu tak proto, aby po přijetí tísňové výzvy byli záchranáři schopni na místo doletět v doletové době 18 až 30 minut. Posádka vrtulníku je nejméně tříčlenná – pilot, lékař a zdravotnický záchranář. Platí, že vedoucím skupiny je vždy lékař, který je ale vázán rozhodnutím pilota.

V České republice jsou celkem čtyři základny, které mají nepřetržitý 24hodinový provoz. Piloti mají k dispozici brýle pro noční vidění, díky nimž jsou schopni přistát v terénu i za naprosté tmy. Často musejí zasahovat i v těžko dostupných místech. 

image sources

  • letecká záchranná služba: Foto: By Michal Slánský (ZZS OK) - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=47284465

Komentář

Soubory cookie používáme k personalizaci obsahu a reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze naší návštěvnosti. Informace o vašem používání našich stránek také sdílíme s našimi partnery v oblasti sociálních médií, reklamy a analýzy. View more
Cookies settings
Souhlasím
Nesouhlasím
Zásady ochrany osobních údajů a souborů cookie
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active
Cookies jsou malá data, která jsou odesílána z webu a ukládána ve vašem prohlížeči během procházení internetových stránek. Váš prohlížeč ukládá každou informaci do malého souboru, který se nazývá cookie. Když si vyžádáte zobrazení další stránky, váš prohlížeč odešle cookie zpět na náš server. Soubory cookie byly navrženy tak, aby byly spolehlivým mechanismem pro webové stránky k zapamatování informací nebo zaznamenávaní aktivity uživatele.

Jaká cookies používáme?

Technická cookies

Jedná se o dočasná data, která si zakládá náš webový server a jsou nutná k tomu, aby naše webové stránky byly funkční

Cookies k analytickým a marketingovým účelům

Save settings
Cookies settings