Král vzduchu František Malkovský: První český akrobatický pilot
Pohled na leteckou akrobacii je dechberoucí a není divu, že taková podívaná přiláká pravidelně davy lidí, kteří se přišli obdivovat umění pilotů. V České republice má tento sport dlouhou a slavnou tradici, která začala už v období první republiky. Spojená je hlavně se jménem vojenského pilota Františka Malkovského, který patří k zakladatelům české letecké akrobacie. Jak se k letectví dostal a proč ho stálo život?
Cesta za snem
František Malkovský se narodil 5. prosince 1897 v Bystřici u Benešova do rodiny četníka. V jeho rodném městě stále stojí dům č. 26, v němž se narodil, byť tedy dostal moderní vzhled. Už jako mladého ho okouzlilo veřejné letecké vystoupení Jana Kašpara, našeho prvního letce. Byl to první impuls k tomu, aby se o letectví František Malkovský začal blíže zajímat. Nejprve však musel odmaturovat a bohužel ihned potom v roce 1915 jako osmnáctiletý narukovat do první světové války. Zde působil nejprve na italské, posléze na ruské frontě. V roce 1918 byl převelen do Albánie, kde získal hodnost velitele útočného oddílu.
Stíhací výcvik
Po skončení války v roce 1918 se František Malkovský pustil do plnění svého snu a začal studovat na pražské technice obor strojního inženýrství. Současně nastoupil do československé armády v hodnosti poručíka a už v roce 1920 se poprvé vznesl. Pravda, pouze jako cestující v horkovzdušném balóně, ale ten zážitek stál za to. V Chebu vykonával Malkovský funkci velitele Čs. Učiliště pro vzduchoplavectvo a v roce 1922 už letěl poprvé sám. V prosinci téhož roku byl jmenován pilotem letcem a současně úspěšně ukončil studia na technice v Praze. Stíhací výcvik dokončil v roce 1925 a následující rok byl jmenovaný velitelem Letky 10 1. leteckého pluku Praha.
Akrobatickým pilotem
František Malkovský se zhlédl v umění letecké akrobacie, které se začal intenzivně věnovat na speciálně upravené stíhačce Avia BH-21, jíž se díky červenému zbarvení přezdívalo „Rudý ďábel“. Byl velice učenlivých a schopným letcem, pro něhož udělat 167 přemetů ve vzduchu nebyl žádný problém. Stal se pátým člověkem na světě, který dokázal provést nejtěžší disciplínu letecké akrobacie, a to tři obrácené přemety, při němž kolečka letadla zůstávají uvnitř opisovaného kruhu a pilot je odstředivou silou tlačený do bezpečnostního pásu.
Králem vzduchu
Za své letecké umění získal František Malkovský v roce 1927 titul Král vzduchu na Letecké dni ve Kbelích. Ostatně na leteckých dnech v tuzemsku i zahraničí vystupoval velice často, protože o jeho vystoupení býval vždy velký zájem. Účastnil se také mezinárodních soutěží – v Jugoslávii, Francii a Polsku. Z rukou tehdejšího předsedy vlády Udržala získal Malkovský ocenění a byl také přijatý samotným prezidentem T. G. Masarykem.
Poslední Františkův let
Během létání zažil František Malkovský několik nehod, z nichž vždy vyvázl bez zranění. Většinou to odneslo pouze letadlo. 8. června 1930 vystupoval na leteckém dni v Karlových Varech. Na vystoupení nastoupil krátce po tom, co teprve přiletěl letadlem. Toto a možná i prodělaná viroza způsobily jeho únavu. V závěru svého vystoupení těsně před přistáním nezvládl František Malkovský řízení letadla a z výšky 200 metrů se zřídil střemhlav dolů. Letadlo spadlo kolmo dolů a vrtulí se zabořilo do země. Bohužel František Malkovský na následky těžkého zranění v letadle zahynul. Jeho pohřbu se zúčastnili zástupci československé vlády i zástupci z Francie, Jugoslávie a Polska. Pohřbený je v Benešově. Na letišti v Karlových Varech je od roku 1991 pamětní deska, která připomíná jeho poslední let.