Nevyléčitelná Alzheimerova choroba: Kvůli stárnutí populace roste počet nemocných

19. prosince 1915 zemřel na selhání ledvin německý psychiatr a neuropatolog, který jako první popsal projevy onemocnění dementia praecox, více známé pod názvem Alzheimerova choroba. I kvůli vyššímu věku, jehož se v současnosti lidé dožívají, vzrůstá počet pacientů, kteří jí onemocní. Dá se této zatím nevyléčitelné chorobě předcházet?

Strašák ve stáří

Věk dožití se sice zvyšuje, ale s ním jde ruku v ruce i možnost, že člověk onemocní Alzheimerovou chorobou. Jedná se strašák staršího věku, protože nikdo se nechce dožít toho, že se o sebe nebude moci postarat sám. Bohužel Alzheimerova choroba s sebou přináší v pozdním stádiu duševní i tělesné chátrání a úplnou ztrátu soběstačnosti. Příčiny této nemoci jsou přitom poměrně komplikované i variabilní – velmi často však má významný podíl na jejím vzniku genetika.

Včasná diagnóza je důležitá

Bohužel, Alzheimerova choroba zpravidla nebývá diagnostikovaná v samém počátku. Její rané stádium se projevuje především poruchou paměti, psychickými změnami – vztahovačností, podezíravostí, sobeckostí či egocentričností, člověk bývá bezradný, ztrácí iniciativu i zájem o své koníčky. To ovšem mohou být také běžné projevy stáří. Při diagnostice Alzheimerovy choroby se hodnotí zejména přítomnost demence a její příčiny. Využívá se biochemické vyšetření mozkomíšního moku a mozkové zobrazovací metody – například magnetická rezonance. V současné době ale neexistuje účinný lék, který by dokázal tuto nemoc zastavit, nebo dokonce zcela vyléčit. Proto je tak důležité se věnovat její prevenci.

Jak být fit i ve stáří?

Pro předcházení Alzheimerově chorobě je podstatné si i ve vyšším věku zachovávat fyzickou a duševní aktivitu. Pravidelná fyzická činnost – cvičení, práce na zahrádce, delší procházky, nordic walking – pomáhají udržovat tělo v kondici. Stejné je to u mentálního cvičení – čtení knih, luštění křížovek a rébusů zaměstnávají mozek a podporují jeho dobrou funkci. Důležité jsou také mezilidské kontakty, jež udržují duševní svěžest. Společenské povinnosti jsou pro mozek blahodárné. I když člověk nemá svoji vlastní rodinu, vždy se může stát členem různých klubů či skupin pro seniory podle svého zájmu – například Klub českých turistů, různá křesťanská společenství, Univerzita třetího věku a podobně. 

Říká se, že co svědčí srdci, je dobré i pro mozek. Před vznikem kardiovaskulárních chorob a demence chrání zdravý, pestrý a vyrovnaný jídelníček – dostatek vlákniny, zeleniny a ovoce, libové maso, omezení tučných jídel a sladkostí. Hřebíkem do rakve je naopak kouření, nedostatek pohybu, obezita, vysoký cholesterol i vysoký krevní tlak nebo cukrovka. Ničí totiž cévy, což vede k nemocem srdce a k také k rozvoji demence. 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Pokračováním užívání této stránky souhlasíte s použitím cookies. více informací

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít