Král vzduchu František Malkovský: První český akrobatický pilot

Pohled na leteckou akrobacii je dechberoucí a není divu, že taková podívaná přiláká pravidelně davy lidí, kteří se přišli obdivovat umění pilotů. V České republice má tento sport dlouhou a slavnou tradici, která začala už v období první republiky. Spojená je hlavně se jménem vojenského pilota Františka Malkovského, který patří k zakladatelům české letecké akrobacie. Jak se k letectví dostal a proč ho stálo život?

Cesta za snem 

František Malkovský se narodil 5. prosince 1897 v Bystřici u Benešova do rodiny četníka. V jeho rodném městě stále stojí dům č. 26, v němž se narodil, byť tedy dostal moderní vzhled. Už jako mladého ho okouzlilo veřejné letecké vystoupení Jana Kašpara, našeho prvního letce. Byl to první impuls k tomu, aby se o letectví František Malkovský začal blíže zajímat. Nejprve však musel odmaturovat a bohužel ihned potom v roce 1915 jako osmnáctiletý narukovat do první světové války. Zde působil nejprve na italské, posléze na ruské frontě. V roce 1918 byl převelen do Albánie, kde získal hodnost velitele útočného oddílu.

Stíhací výcvik 

Po skončení války v roce 1918 se František Malkovský pustil do plnění svého snu a začal studovat na pražské technice obor strojního inženýrství. Současně nastoupil do československé armády v hodnosti poručíka a už v roce 1920 se poprvé vznesl. Pravda, pouze jako cestující v horkovzdušném balóně, ale ten zážitek stál za to. V Chebu vykonával Malkovský funkci velitele Čs. Učiliště pro vzduchoplavectvo a v roce 1922 už letěl poprvé sám. V prosinci téhož roku byl jmenován pilotem letcem a současně úspěšně ukončil studia na technice v Praze. Stíhací výcvik dokončil v roce 1925 a následující rok byl jmenovaný velitelem Letky 10 1. leteckého pluku Praha.

Akrobatickým pilotem 

František Malkovský se zhlédl v umění letecké akrobacie, které se začal intenzivně věnovat na speciálně upravené stíhačce Avia BH-21, jíž se díky červenému zbarvení přezdívalo „Rudý ďábel“. Byl velice učenlivých a schopným letcem, pro něhož udělat 167 přemetů ve vzduchu nebyl žádný problém. Stal se pátým člověkem na světě, který dokázal provést nejtěžší disciplínu letecké akrobacie, a to tři obrácené přemety, při němž kolečka letadla zůstávají uvnitř opisovaného kruhu a pilot je odstředivou silou tlačený do bezpečnostního pásu.

Králem vzduchu

Za své letecké umění získal František Malkovský v roce 1927 titul Král vzduchu na Letecké dni ve Kbelích. Ostatně na leteckých dnech v tuzemsku i zahraničí vystupoval velice často, protože o jeho vystoupení býval vždy velký zájem. Účastnil se také mezinárodních soutěží – v Jugoslávii, Francii a Polsku. Z rukou tehdejšího předsedy vlády Udržala získal Malkovský ocenění a byl také přijatý samotným prezidentem T. G. Masarykem.

Poslední Františkův let

Během létání zažil František Malkovský několik nehod, z nichž vždy vyvázl bez zranění. Většinou to odneslo pouze letadlo. 8. června 1930 vystupoval na leteckém dni v Karlových Varech. Na vystoupení nastoupil krátce po tom, co teprve přiletěl letadlem. Toto a možná i prodělaná viroza způsobily jeho únavu. V závěru svého vystoupení těsně před přistáním nezvládl František Malkovský řízení letadla a z výšky 200 metrů se zřídil střemhlav dolů. Letadlo spadlo kolmo dolů a vrtulí se zabořilo do země. Bohužel František Malkovský na následky těžkého zranění v letadle zahynul. Jeho pohřbu se zúčastnili zástupci československé vlády i zástupci z Francie, Jugoslávie a Polska. Pohřbený je v Benešově. Na letišti v Karlových Varech je od roku 1991 pamětní deska, která připomíná jeho poslední let.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Pokračováním užívání této stránky souhlasíte s použitím cookies. více informací

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít